Whoppers bezorgen in de file

Lees hier hoe Burger King marktleider werd in Mexico-Stad.

Op de A27 tussen Utrecht en Hilversum staat 7 kilometer stilstaand verkeer.

Elke dag horen we de verkeersinformatie op de radio over de snelwegen. En wat te denken van de wegen in en rondom de stad? Een file. Een verkeersopstopping. Een ergernis voor velen. Maar voor sommige bedrijven een kans. Sterker nog, het leverde Burger King de positie van marktleider op in Mexico-Stad op.

Hoe een file een voorbeeld van anders denken werd.

Traffic Jam Whopper in de file

Mexico-Stad staat bekend om haar files en enorme verkeersopstoppingen. Je kunt daar beter de auto laten staan. Reizigers doen er soms uren over om van de ene naar de andere plek te komen. En juist daarin zag fastfoodketen Burger King een kans: de Traffic Jam Whopper. Want menig reiziger zal wel trek krijgen in die file, dus ging de fastfoodketen aan de slag met bezorging in de file.

Strategie

Burger King ontwikkelde een strategie waarbij ze real-time verkeersinformatie, mobiele technologie en adverteren op de juiste plekken combineerden. Als het verkeer nagenoeg stil stond op de wegen in en rondom Mexico-Stad, werd in een straal van drie kilometer rondom een Burger King-vestiging de reclame aangezet.

Via een mobiele app en reclameborden langs de snelweg met een code konden automobilisten hun eten bestellen. Dat kon zelfs met voice control in de app, zodat de handen aan het stuur konden blijven. De advertenties werden zichtbaar op de grote reclameborden langs de snelweg in combinatie met de reistijd in de file.

Bezorgscooters brachten vervolgens in de file de Whopper naar de filerijder. Met GPS-technologie in de app konden bezorgers de juiste auto vinden. Het duurde gemiddeld vijftien minuten om de Whopper-menu’s in de auto af te leveren.

En dan de resultaten van dit staaltje omdenken?

Tijdens de proefperiode werd er 63% meer verkocht tijdens de spitsuren in vergelijking met daarvoor. Burger King kreeg alleen maar positieve feedback van de klanten en werd gezien als een innovatief merk. Bijvangst is de gratis reclame die de hamburgerketen kreeg voor het initiatief. Inmiddels is Burger King ook aan het testen met de Traffic Jam Whopper in Los Angeles, São Paulo en Shanghai.

Twee takeaways:

Als de mensen bij Burger King hadden gedacht in de beperking, hadden ze het nooit geprobeerd. Er zijn genoeg mitsen en maren te bedenken.

  • Ja, maar mensen gaan in de file toch geen eten bestellen?
  • Ja, maar hoe krijgen we die Whopper bij de juiste automobilist?
  • Ja, maar de file is misschien sneller opgelost.
  • Ja, maar wat als ze allemaal tegelijk bestellen in de file?

In plaats daarvan dacht Burger King in #jaEN.

  • Ja, en hoe zorgen we ervoor dat zo veel mogelijk mensen gaan bestellen?
  • Ja, en hoe maken we ons aanbod zichtbaar?

Belangrijker misschien nog wel is het LEF om te testen. Het experiment aan te gaan.

  • Ze hebben het één maand geprobeerd in april 2019.
  • Ze hebben een meeting gedaan om te zien hoe het de verkoop stimuleert.
  • Ze hebben getest met een beperkt menu: alleen Whopper-menu’s.
  • De rest van het menu zou pas in een volgende fase kunnen worden besteld.

Kortom, LEF om te testen heeft Burger King een bak aan gratis PR gegeven, positieve klanten en meer sales.

 

Bekijk hier de hele video.