Strategie ontwikkelen
Voor een succesvolle strategie kan je denken in termen van doelen, KPI’s, een missie of strategische thema’s. En dan, wat wordt uiteindelijk de praktische slag om je organisatie verder te ontwikkelen? Hoe krijg je iedereen in de doe-stand en hoe zorg je ervoor dat wat je bedacht hebt, ook helder op het netvlies blijft?
Hier vind je vier tips om het maken van een strategie te benutten om betrokkenheid en actiebereidheid te vergroten.
1. Kernwaarden: de basis voor strategie ontwikkelen
Leven de kernwaarden in je organisatie? Of zijn het stiekem toch stoffige, loze begrippen? Het bepalen of herijken van je kernwaarden kan je doen door er open naar te vragen bij medewerkers.
Je kan ook in groepsverband de verhalen van mensen ophalen. Waar zijn zij trots op? Wat is volgens hen typerend voor de organisatie? Dit kan een mooie basis zijn voor je kernwaarden.
Maar dan? Kijk vooral naar concrete acties die je aan je kernwaarden kan hangen.
- Ze kunnen onderdeel zijn van je aannamebeleid voor nieuwe medewerkers. Voldoen zij aan je kernwaarden?
- Welke doelen stel je en zijn ze wel in lijn met de kernwaarden?
- Je kan de kernwaarden zichtbaar ophangen op kantoor en werkplekken. Zo blijven ze bij iedereen op het netvlies.
2. Het grote, gedurfde doel
Heb jij met je organisatie een groot, gedurfd toekomstdoel gesteld? Oftewel, een BHAG? Wijd eens een moment aan het vergroten van het huidige doel. Is het haalbaar, dan is het nog geen BHAG.
Een BHAG schuurt aan tegen net wel, net niet haalbaar. Het maakt je meteen op een andere manier bewust van kansen van je team of organisatie. Je kan tot een andere focus, strategie of keuzes komen.
Je richt de blik zodanig op de toekomst, dat de focus minder ligt op het verleden. En bovenal wat er allemaal eerder niet heeft gewerkt. Een groot, gezamenlijk doel levert een andere energie op voor iedereen binnen het team of de organisatie. Van neuzen dezelfde kant op, meer betrokkenheid van medewerkers en bewuster uit de waan van de dag kunnen stappen.
3. Strategie ontwikkelen met een SWOT-analyse
Met een SWOT analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats) ontdek je Sterktes, Zwaktes, Kansen en Bedreigingen, maar ook de blinde vlekken van de organisatie. In elke sterkte en zwakte van je organisatie schuilen bouwstenen voor je strategie.
Door mensen uit de teams of zelfs van buiten mee te laten denken haal je meer in het zicht. Eigen medewerkers worden zo actief in plannen meegenomen, waardoor je draagvlak creëert.
4. Eerst kwartaalthema’s, daarna de doelen
Kwartaalthema’s zijn wat anders dan kwartaaldoelen. Door eerst naar thema’s te kijken bepaal je focus. Kijk daarna pas naar de doelen.
Thema’s als Super Bowl, The Fast and the Furious of Friet & M&M’s zijn ons om de oren gevlogen. De mensen in de teams wisten waar het over ging en ze bleven helder op het netvlies, omdat ze een glimlach opleverden. De thema’s stonden symbool voor medewerkers behouden, voor nieuwe projecten tot een succes maken of de werkdruk van medewerkers verlagen.