Vanaf mei gaat Diergaarde Bijdorp een nieuw vegetarisch menu introduceren. Hierin is de link gelegd tussen het eten van de gorilla en de mens, namelijk gezond en vegetarisch. Om hiervoor aandacht te generen, werd er een 1 april grap bedacht.
Van absurd denken naar een strategisch plan
‘Ik werk hier pas drie maanden en mocht deelnemen aan de sessie’, vertelt Sten, een van de marketingmedewerkers van Blijdorp. ‘Na de introductie, werden we opgedeeld in drie groepen en moesten we in eerste instantie absurd denken. Hieruit kwamen de gekste ideeën. Vervolgens hebben we deze teruggebracht naar meer realistische ideeën en hebben we uiteindelijk een concreet idee mogen uitwerken.
De Rode Kaart
Hulpmiddel in dat proces van divergent denken naar convergent denken is de rode kaart van Start2Create. ’Ja, maar…’, ‘Dat kan niet’, ‘Dat hebben wel eens geprobeerd!’.
Met de Rode Kaart hielden we elkaar scherp’, legt Sten van Blijdorp uit. ‘We vielen daardoor niet terug in oude stramienen. Je hebt hiermee een stok achter de deur om buiten de kaders te blijven denken. Oordelen uitstellen helpt om tot toffe ideeën te komen.’
Het resultaat
Leuk, dat creatief denken, maar wat was het resultaat? Naast een complete social media strategie ook een 1 april grap. Diergaarde Blijdorp ontwikkelde samen TIEN.Creative & Digital Agency twee videoconcepten.
Rode Kaart
‘Ja, maar…’, ‘Dat kan niet’, ‘Dat hebben we al eens geprobeerd!’. Herkenbare uitspraken? Een oordeel hebben we allemaal. Door je oordeel toch uit te stellen, breekt de weg naar creativiteit makkelijker open. Van 'Ja, maar...' naar 'Ja, EN!'
Video’s voor social media
’De eerste video is de grote grap en die is gelanceerd rondom 1 april. Hierin overdrijven we enorm en vertellen we dat de gasten hetzelfde eten krijgen als Bokito. We laten zelfs zien dat bezoekers hun rauwe bloemkool, wortels en andere groenten op de grond kunnen opeten voor de ultieme beleving.
In video twee leggen we uit dat dit een grap is, maar vertellen we ook dat we in de meivakantie gezondere menu’s gaan introduceren. Hiermee hebben we op een ludieke manier aandacht gebracht aan de gezonde menu’s die we binnenkort gaan lanceren. En dat allemaal door een creatieve sessie van Start2Create!’
Achtergrond bij de sessie
Marketeers zijn over het algemeen hele creatieve mensen, maar soms hebben ze ook een blinde vlek. Instagram of TikTok is de heilige graal en alles moet op deze social media geplaatst worden. Waarom? Omdat er vaak de interesse ligt van de marketeer zelf.
Als het brein eenmaal een werkmethode heeft opgeslagen in het automatisch brein, wordt dit vaak als eerste aangeboden. De andere, unieke of vernieuwende manier van marketing krijgt dan niet meer de kans. Totdat de campagne weinig effectief is. Door een sessie te doen aan de hand van onze tools, leren marketingteams om uit het vaste denken te stappen.