Jeffrey Heerkens begeleidde de laatste jaren tientallen bedrijven in hun groei. ‘Groei is natuurlijk een breed begrip. Je denkt gelijk aan financiële groei, maar het kan ook in de processen zijn of de marketing. Het uiteindelijke doel is een bedrijf laten floreren en ontdekken waar de kracht zit. Ik kom uit de mode industrie en ik wil nu meer investeren in mijn bedrijf, Catwalk Junkie. Dus is het voor mij tijd om te stoppen met Groeiplan.’
Start2Create was een van de bedrijven die de laatste twee jaar gecoacht werd door Heerkens. ‘Het groeiplan heeft ons veel gebracht’, vertelt Kyra van Leeuwen van Start2Create. ‘We kregen structuur, duidelijke doelen per kwartaal en daarmee leerden we voor onszelf focus te bepalen. Het resultaat was groei, elk jaar met bijna 20%.’
‘Toen Jeffrey vertelde dat hij ging stoppen met Groeiplan, was dat een geschenk voor ons’, gaat Verhoeff verder. ‘Door onze eigen ervaringen zagen we de kansen van Groeiplan. Mede door het digitale platform dat Jeffrey heeft laten bouwen. Dat is een ideale stok achter de deur.’
Start2Create begeleidt organisaties en teams naar een strategie voor korte of lange termijn. Dit gebeurt aan de hand van de creatief denken methodiek, gesprekstechnieken en kleurencommunicatie. Van Leeuwen: ‘Onze sessies vinden plaats met hele teams. Van docententeams op een basisschool tot MT’s van grote verzekeraars en van marketingteams tot sportorganisaties. Na afloop van 1 of 2 dagen is er energie, liggen er nieuwe concepten en zijn ze eigenaar van de ideeën. De vraag rest: Hoe nu verder?’
‘Groeiplan is dan een ideaal vervolg, of traject ernaast voor de manager of directeur om dit eigenaarschap te verzilveren’, vult Verhoeff aan. ‘We begeleiden de directeur of manager in de focus en doelstellingen. Die kan dan met die kaders het team aansturen.’
Het Start2Create Groeiplan is een traject van een jaar, waarbij er elke kwartaal een sessie is om de nieuwe doelen voor die maanden te stellen. Elke maand is er ook een updatemoment om te kijken hoe de plannen ervoor staan en waar je tegenaan loopt.
Via het digitale platform krijg je als Groeiheld bovendien reminders van de to-do’s. We kiezen er bewust voor om niet gelijk alle ideeën te realiseren, maar verbeterpunten te benoemen. De grootste pijnpunten pakken we in het eerste kwartaal aan. Alleen zo kan je groeien.
Een Groeiplan met de hele organisatie
Een extra optie voor de directeur of manager is om twee keer per jaar het team mee te nemen in het verhaal met een creatief denken sessie van Start2Create. Kyra van Leeuwen legt uit: ‘Het doel is het Groeiplan niet alleen van de directeur of manager te laten zijn. Want dan beland je in een verhaal van pushen en overtuigen. Met de tools die we al jaren hanteren met Start2Create kunnen we gedeeld eigenaarschap creëren en een plan dat herkenbaar is voor een heel team. Of breder, de hele organisatie.’
We hebben ook een podcast gemaakt vanuit Groeiplan! De Groeiplan podcast. Hierin komen ondernemers en deskundigen aan het woord over groei. Benieuwd?
Beluister hem hieronder of via de Spotifylink onder de aflevering.
🔈 Beluister via Spotify
🔈 Beluister via Apple Podcast