Reflex vs. kansen
De sportwereld stond in coronatijd bol van maatregelen. Het coronavirus zorgde ervoor dat de overheid een hoop sporten uitsloot. Voetbalstadions zonder publiek, kantines waarin we ruime afstand moesten houden, kleedkamers die je niet meer kon volstoppen met twee jeugdteams.
Onze eerste reflex is vooral de problemen zien en benadrukken wat er allemaal niet meer kan. Maar daag jezelf uit om verder te kijken. Sportmarketingbureau Triple Double boog zich al over deze kwestie voor het Algemeen Dagblad. Toen er op Schiphol niet kon worden gevlogen had je daar het NK Tijdrijden op de Polderbaan kunnen organiseren. Of een hardloopwedstrijd over Schiphol met inachtneming van de regels. De Schiphoolloop. En verdient Schiphol toch nog een beetje geld aan parkeergelden. Bekijk hier welke ideeën er nog meer waren.
Drive In
De Deense voetbalclub FC Midtjylland worstelde met dezelfde uitdaging als alle betaald voetbalclubs, zodra de competitie werd herstart: een leeg stadion. Supporters zijn niet welkom.
Vóór het stadion ligt wel een groot parkeerterrein. Met een beetje creatief denken kwamen ze op het idee om een voetbalwedstrijd te kunnen volgen in een drive in. Op het grote led-scherm bij de entree van het stadion werd de wedstrijd uitgezonden en de 2000 parkeerplekken voor het stadion zijn voor supporters. Ze bleven in de auto, konden nog een drankje meenemen en popcorn. Toeteren als Midtjylland scoort en na afloop weer naar huis.
Vaste patronen doorbreken
Het gaat erom dat we vaste denkpatronen doorbreken en zo tot nieuwe ideeën komen. Dat is voor iedere sportvereniging mogelijk. Denk aan golfbanen. Die werken nu met Marshalls die greenfee’s controleren. Wat nou als je een scanner bij hole een neerzet, waarmee je je greenfee op je telefoon kan scannen. Een enorme kans om je vrijwilligersprobleem op te lossen en bovendien een mogelijkheid om te weten hoeveel mensen in de baan lopen (en hoe snel).
In restaurants de menukaart een uitdaging, of niet? Bediend personeel moest die in eerste instantie ontsmetten om overdracht van het virus te voorkomen. Later volgden de QR codes op de tafels, die je kan scannen met je telefoon. Dan lees je je menukaart online en is weer een probleem opgelost. De oplossing bleef.
Wat kan er wèl?
In elke uitdaging schuilen ook kansen. In de jaren ’50 streepten twee broers de serveersters bij friettenten weg. Ze waren duur en brachten vaak de verkeerde bestellingen bij klanten. Dus stel: wat als er geen serveersters zijn, wat kan dan wel? Door hen weg te denken ontstond het idee van een bestelluik. Het begin van het succes van McDonald’s.
De kunst is een probleem om te buigen, of misschien wel door te strepen. En jezelf de vraag te blijven stellen: wat kan er wèl? Misschien helpt het je zaken anders in te richten dan je nu doet. En wel open te kunnen zijn met je club in een 1,5 meter samenleving.