Hoe kan je je creativiteit aanwakkeren?
Voordat je begint is het goed even je hoofd leeg te maken. De normale alledaagse business los te laten. Loop een stukje buiten in het zonnetje en 1,5 meter van je medemens vandaan. Maak een cappuccino of zet een pot thee. Lees de krant of een artikel in een tijdschrift. Zet je gedachten even uit.
Ook op deze momenten is je brein volop bezig nieuwe verbindingen aan te maken:
- Als je je verveelt
- In het ongemak van rust (juist als je dingen wilt doén)
- In het vliegtuig op duizenden meters hoogte
Een bron van creativiteit schuilt in deze momenten.
Rode Kaart
‘Ja, maar…’, ‘Dat kan niet’, ‘Dat hebben we al eens geprobeerd!’. Herkenbare uitspraken? Een oordeel hebben we allemaal. Door je oordeel toch uit te stellen, breekt de weg naar creativiteit makkelijker open. Van 'Ja, maar...' naar 'Ja, EN!'
Oordeel uitstellen
Het allermoeilijkste aan een brainstorm met jezelf, en anderen, is dat je een oordeel hebt. Je denkt al snel Ja maar… of Dat kan helemaal niet. Voor je het weet praat je jezelf (of een ander!) de put in. Het sluipt erin. Het gaat ongemerkt.
De truc is om je oordelen uit te stellen. Met oordelen of iets wel of niet kan dood je je creativiteit en ontneem je jezelf de kans om door te liften. Er gaat een deur dicht met een oordeel.
Het is bij een brainstorm niet altijd nodig om realistisch te denken in de eerste fase. Sterker nog, groots denken kan een mooie voedingsbodem zijn voor ideeën.
Veel bekende oordelen hebben we voor je samengevat op de Rode Kaart. De 20 Verboden. De download ontvang je van ons gratis in je mail!
De juiste vraag stellen
Creativiteit aanwakkeren begint altijd met een scherpe vraag. Heb je geen scherpe vraag? Dan ga je dwalen of kom je tot algemene antwoorden. Zoek je echt unieke invalshoeken? Durf dan de vraag echt scherp, prikkelend en uitdagend te stellen.
In plaats van een vraag te beginnen met Wat of Waarom, werkt de Hoe-vraag het beste voor creativiteit.
De kracht van een hoe-vraag
Een waarom-vraag heeft vaak een bepaalde lading. Het gevoel dat je je moet verklaren, doet wat anders in het brein dan nieuwe dingen bedenken. Een hoe-vraag breekt de weg open naar denken in nieuwe kansen.
Hoe kunnen we….?
Hoe krijgen we…?
Hoe zorgen we ervoor dat…?
Neem even de tijd om een vraag (of meerdere) op te schrijven. Hoe specifieker, hoe beter.
Antwoorden uit een onverwachte hoek
Schrijf je vraag bovenaan een vel of in het midden. Nieuwsgierig hoe je vanuit onverwachte hoek tot inzichten en ideeën kan komen? Dan hebben we een oefening voor je.
Denk eens een keer zo absurd mogelijk. Er zijn even geen grenzen. Kom maar op met al die onrealistische ideeën. Schrijf alles op wat in je opkomt. Als je denkt dat een idee haalbaar is, doe er dan nog een schepje absurditeit bovenop.
Belangrijk: Stel je oordeel uit. Alles is mogelijk in deze eerste stap.
Van een absurd naar een echt plan
Leuk al die gekke ideeën. Maar wat kan ik er mee?
Kijk op je vel en kies 3 of 4 prikkelende, leuke, verrassende ideeën. Kies vooral de woorden waar je aandacht naar getrokken wordt of juist een waarvan je denkt ‘Dit is echt te bizar’. Ga juist die ideeën uitwerken tot concrete dingen. Daag jezelf daarin uit.
Hier gaat het om: kijken waar het voor staat. Lift door op een woord of zin. Je creativiteit aanwakkeren op deze manier is misschien even wennen. Toch kan je hier steeds beter in worden. Elementen of concepten halen uit absurde ideeën is te trainen!
Actie, actie!
Heb je enkele ideeën opgedaan waar je enthousiast van wordt? Laat ze niet opgaan in de waan van de dag. Maak er een mooi doel van om echt mee aan de slag te gaan.
- Kijk of je acties kunt verbinden aan de plannen.
- Welke stappen ga je zetten om het uit te voeren?
- Wat heb je daarvoor nodig?
- Waar ga je gelijk mee aan de slag?
- Of over vijf dagen?