Nieuw aanbod ontwikkelen
Een trainings- en coachingsbureau in Rotterdam stond voor een grote uitdaging. Een vernieuwende pitch maken voor een opdracht bij een verzekeraar. Het huidige aanbod van het bureau was bekend, dus het moest anders.
Creatief denken methodieken haalden hen uit de vaste denkpatronen. Vanuit de muur bij Mexico ontwikkelden zij concepten van unieke coachingsmethodieken en bouwstenen voor programma’s.
In een middag van bedenken naar doen.
Eerst even wat over het brein
Het brein is opgedeeld in drie delen: archief, reflex en denken.
Het archiveren-brein is een soort hangmappensysteem. Het verwerkt alle informatie en indrukken van de dag. Het wordt verdeeld, geschikt, herschikt en uiteindelijk opgeslagen. Als je rust hebt, en dus niets aan het doen bent is dit deel van het brein in volle gang.
Het reflexbrein reageert automatisch op prikkels van buitenaf. De geur van pizza herken je uit duizenden. Je herkent de kleur van je auto automatisch en ziet aan iemands gezicht of hij blij of boos is. Het netwerk, waaruit je brein bestaat, zorgt ervoor dat we gevaar herkennen. Dat heeft voordelen, maar vaak ook nadelen. Je vervalt snel in het reflexbrein en daarmee dus automatismes.
Om daar uit te komen heb je het denkenbrein. We kunnen ermee analyseren en creatief denken over problemen nu en in de toekomst. Het helpt je om te gaan met de dagelijkse uitdagingen. Alleen vaak neemt het reflexbrein het over.
Een nieuw trainingsprogramma
In het geval van het trainingsbureau was dat ook het geval. In het archief zat voldoende info die nodig was om een succesvolle training op te zetten en hoe graag ze ook iets nieuws wilden… het reflexbrein bleef de boel overmeesteren.
De tools hadden effect. Vanuit Donald Trump en zijn kenmerken werd een programma opgetuigd rondom de muur in Mexico. Deelnemers aan de coaching zouden verschillende kamers binnenkomen die allemaal een andere invulling van de muur kenden. Daar werd dan weer gewerkt met beproefde coachingsmethodieken. Bij de verdere doorontwikkeling werd de muur een programma van bouwstenen waarop mensen zich konden inschrijven.
En, de presentatie van het plan werd niet standaard een stapel A4-tjes. De naam van de tool zegt het al: het is een battle. Dus ook met presenteren. Flip-overvellen worden omhoog gehouden.
Nieuw aanbod ontwikkelen met resultaat
Vanuit dat absurde ideeën iets concreet maken leverde een schat aan uitkomsten op. Denk aan een escaperoom ter plaatse, zelf persoonlijk iets overhandigen aan de mensen in één ruimte, etc. Het concrete plan werd uiteindelijk een reiskoffer met inhoud die persoonlijk werd overhandigd.
Onze opdrachtgever raakte in een ochtend geïnspireerd en het hielp ze enorm op weg met het programma dat ze wilden maken. Het scheelde hen ook tijd, omdat in korte tijd veel input naar boven werd gehaald.
Resultaat bij de verzekeraar? Een aantal nieuwe opdrachten en complimenten voor de originele presentatie.