Met 250 docenten een meerjarenplan maken

Een meerjarenplan maken. Doe je dat alleen? Met je MT? Of vraag je input van alle medewerkers? Bij het lezen van die laatste zin denkt menig manager of directeur vaak: no way! Al die meningen? Al die ideeën? Of er wordt gedacht dat er niets van terecht komt. Bij Stichting Meerderweert ging het in begin december wel anders.

Een meerjarenplan in de maak

Op zes locaties – met 40 tot 60 mensen in de groep – haalden we met Start2Create ideeën op voor de komende jaren. Docenten en ondersteunende teams van de Stichting waren op deze studiedag aanwezig.

Het doel van de middag: input verzamelen voor het koersplan voor de komende vier jaar.

Input ophalen voor het meerjarenplan

En dus gingen onze facilitators op pad, naar de zes locaties. Programma: drie tools (werkvormen), op drie verschillende vragen. Alle hebben de volgende kenmerken:

  • Deelnemers gaan in groepjes van 5 personen aan de slag
  • Flinke aanzet tot anders denken
  • Glimlach
  • Concrete input als resultaat

De vraag: ‘Hoe zorgen we ervoor dat ieder kind met plezier naar school gaat?’ vlogen we bijvoorbeeld aan met absurd denken.

In de tool erna boden o.a. Sinterklaas, Barbapappa en James Bond de inspiratie voor de werplek waar je zeker zou willen werken.

De Sprong in de Toekomst zetten we als derde in. Zo kijk werp in nog geen half uur tijd een strategische blik op de organisatie en heb je zo goed als de hele SWOT-analyse – liggen.

Meerjarenplan met verschillende pijlers

Het resultaat? Uitkomsten die te bundelen zijn onder enkele pijlers. Verbeterpunten waar je als bestuur van de stichting aan kunt werken om mensen te behouden en nieuwe medewerkers te werven. Van talentontwikkeling en faciliteiten tot aan werkdruk en teambuilding.

De tools maakten ook innovatieve ideeën los om het onderwijs mee te laten bewegen met de tijd en bovenal een glimlach en een gevoel van gehoord zijn. Er ontstonden stapels ideeën en suggesties om direct mee te kunnen experimenteren op de eigen scholen.

Dit was stap 1: Creativiteit. Stap 2 is: nieuwe dingen doen. Innovatie.
Met andere woorden: terwijl het bestuur de input verwerkt, kan je als docent, conciërge of directeur zelf ook al aan de slag.

 

Een greep uit de meest opvallende uitkomsten:

  • Een baaldag kunnen inleveren, ook de juffen en meesters.
  • Of juist een ja-dag inzetten: voorbereiding met de kids die zelf de regels bepalen en je kan jokers inzetten.
  • Meer sportmogelijkheden en uitdagende schoolterreinen.
  • In de school: snoezelruimtes, knuffelmuren, ontdeklokalen.
  • ‘Over de Streep’ activiteiten
  • Thema-weken / thematisch werken.
  • En: de inspraak van de kinderen.

En tot slot, wat zo bijzonder was aan dit feestje:

Onze zes facilitators werden ondersteund door zes mensen (o.a. van Punt Welzijn Weert) die allemaal de opleiding Creatief Denken hebben gevolgd.

Zij zetten de tools ook met de scholen in voor o.a. een dynamische schooldag, met andere externe stakeholders en intern in de organisatie. Een mooi voorbeeld van een verbindende rol in de regio.

 

Ontdek onze opleiding creatief denken

Zoek je facilitators voor het ophalen van input voor jouw meerjarenplan? Laat het ons weten, dan nemen we contact met je op.