De teams waren als volgt ingedeeld: een team met CEO’s, een team met advocaten, een team met master studenten en een team kinderen van de kinderopvang. Elke groep kreeg dezelfde producten:
- Marshmallows
- Spaghetti (ongekookt, 20 stuks)
- Een stuk tape van een meter
- Een stuk touw van een meter
Voor je verder leest… op wie zet jij je geld voor de marshmallow challenge? De CEO’s, de advocaten, de studenten of de kinderopvang?
Wedden dat…
Als je hebt gewed op de studenten, dan sta je niet alleen. De meesten denken dit, want je verwacht een groep hongerige, slimme en gemotiveerde mensen.
Spoiler alert… de studenten deden de proef het slechtst. De advocaten kwamen op de derde plaats. De tweede plaats was voor de CEO’s. De grote winnaars? De kinderen uit de kinderopvang.
Hoe ging dit in de marshmallow challenge?
Laten we de studenten en de kinderopvangkinderen eens vergelijken met elkaar.
De studenten gingen als volgt te werk:
- Bedenken en bespreken van een strategie
- Ideeën delen met elkaar en slimme vragen hierover stellen
- De opties naast elkaar leggen en een strategie kiezen
- Taken verdelen en beginnen met bouwen
De kinderen van de opvang deden het volgende:
- Geen strategie, vragen of discussie
- Materialen bijeen rapen
- Beginnen met bouwen en meerdere versies maken
- Korte zinnen als ‘Hier! Nee, hier!’
Ontdek meer over het creatieve kinderbrein
Status management VS. durven falen
Als je de werkwijze met elkaar vergelijkt, dan zou je zeggen dat de studenten (en ook de andere volwassen groepen) meer samenwerken. Maar de psychologen die het project bestudeerden zagen vooral iets anders: status management.
Onbewust wordt er gescand en onderhandeld over hiërarchie, rollen en verantwoordelijkheid. Zo zijn we als mens getraind en we willen bij een groep horen om ons veilig te voelen. Pas als onze status in de groep bepaald is, kan het brein aan de slag met de creatieve capaciteiten.
Bij de kinderen uit de kinderopvang duurt status management slechts één seconde. Hun strategie was: hoe meer fouten je maakt, hoe sneller je de oplossing gaat vinden. Ze durven dus te falen. Ze verspillen geen energie aan wie de leiding heeft, of aan regels. Ze gaan gewoon aan de slag. Experimenteren. En als iets misgaat proberen ze het opnieuw. Daarmee werken ze eigenlijk energetisch samen. De kinderen van de kinderopvang zijn niet slimmer, maar ze werken slimmer. Een wijze les uit de marshmallow challenge.
Durf te experimenteren
Dit is ook precies wat we in onze Innovatie en Impact sessies aangeven. En in de opleiding. Je hoeft het niet allemaal in één keer goed te doen. Je leert gaandeweg. Je start met proberen. Of het nu de tools zijn die je aangereikt krijgt in de opleiding, of een idee dat je hebt bedacht tijdens een Innovatiesessie: durf te experimenteren.
En laat vooral status management achterwege. Als je je blijft verschuilen achter een leidinggevende, kom je niet tot iets nieuws. Maak zelf een pilot, test en verbeter tot het goed is.
Effectieve tools leren