Naam: Rick van der Loo.
Vak: Marketeer, gespecialiseerd in e-mailmarketing, social media en SEO.
Waar: Tien.Agency
Rick, wat is volgens jou creativiteit?
“Inspiratie halen uit de dingen die je tegenkomt en daar vervolgens een eigen draai aan geven. Wat het voor mij niet is: on de spot een creatief idee bedenken uit het niets. Dat is vaak de associatie. Eigenlijk is het voor mij: Beter goed gejat dan slecht bedacht!”
Hoe heb jij de opleiding creatief denken ervaren?
“Als een super leuke en interactieve training die je leert om op een nieuwe manier te denken, waardoor je tot veel leukere en originelere ideeën kan komen. Aan de hand van verschillende tools, energizers en praktische vraagstukken ga je met elkaar aan de slag om op een nieuwe manier problemen op te lossen. Iets wat ik in mijn werk nu gerichter toepas. Ik probeer bij het ontwikkeling van een marketingplan creatief denken in de strategie ook toe te passen.
Wat me ook opviel was de diversiteit aan interactie. Je bent altijd actief met je eigen groepje of de hele groep bezig. Er zijn ook momenten dat je namens de groep ideeën presenteert. Of dat je zelf ook een tool begeleidt. Gelukkig hoef je niet altijd het voortouw te nemen. Je kan ook meeliften op de ideeën van een ander. Hierdoor kom je vanzelf ook weer op gang. En als dat niet lukt, zijn er altijd nog de energizers!”
Wat is je het meest bijgebleven van de opleiding?
“Heb je even? Als eerste denk ik dan toch aan één specifieke creatief denken tool, crimineel denken. Je kruipt even helemaal in de huid van een crimineel. Dit zorgt ook dat in de sessie iedereen los komt en er een goede sfeer ontstaat. Vanuit deze input levert dit ook nog eens leuke en gekke ideeën op, win-win dus.
Ten tweede de kleurencommunicatie. Je leert op een leuke en interactieve manier hoe verschillende mensen communiceren en hoe je hier het beste op kunt inspelen. Je krijgt daarnaast niet alleen inzicht in de communicatie van een ander, maar je krijgt ook inzicht in je eigen valkuilen met betrekking tot communiceren.
Tot slot blijven alle leuke momenten en grapjes bij. Van “Rickdip” tot aan bonsaiboompjes. Op de derde dag komen ze weer terug en dan merk je echt dat de groep een groep is geworden.”
Hoe zet je het geleerde in bij een marketingplan of strategie?
“Ik probeer mezelf nu vooral steeds meer uit te dagen om anders te gaan en te blijven denken. Dit doe ik bijvoorbeeld bij het uitdenken van nieuwe campagnes en concepten. Of bij het schrijven van een caption onder een post op social media. Even stilstaan, uit de normale gedachtengang stappen en bedenken hoe ik een opdracht of uitdaging anders kan aanpakken. Dat kan ook met een tool uit de opleiding zijn die helpt om out-of-the-box te denken.
Op een creatieve manier doorliften gaat nu ook meer vanzelf in brainstorms met collega’s. Een aantal van hen hebben ook de opleiding gevolgd. Wat ik merk is dat je dan makkelijker op elkaar doorlift, in plaats van dat we blijven hangen in de ‘Ja, maar…’. Er hoeft niet eens per sé een tool aan te pas te komen. Ik ben door de training al meer bewust van mijn eigen kritiek en oordeel. Ik probeer dat uit te stellen en door te liften op waar anderen mee komen.”
Als je 1 ding mag meegeven aan iemand met betrekking tot creatief denken, wat is dat dan?
“Dat iedereen creatief kan zijn. En dat je het kan trainen. De tools van Start2Create helpen daar bij. Daarnaast helpt het ook om uit de waan van de dag te stappen. Het blijft vaak bij een voornemen, niet het echt doen. Door echt even stil te staan bij een vraagstuk of uitdaging, kan je vanuit de rust op een andere manier ernaar gaat kijken. Dan komt ook al creativiteit los. Dus dat zou ik willen meegeven.”
Zelf een marketing strategie ontwikkelen met creatief denken?
Rick volgde onze driedaagse opleiding voor creatief denken facilitator. Daarin zit ook een stuk over kleurencommunicatie. We zien ook dat veel deelnemers specifiek hun creativiteit willen (her)activeren. Dat kan heel goed in onze tweedaagse training creatief vergaderen en brainstormen. Juist bedoeld voor die professional en Young professional die veel meetings heeft en daarin zoekt naar creativiteit en nieuwe invalshoeken.
Benieuwd geworden?