Kleurencommunicatie
Er zijn diverse methodieken om aan de hand van kleuren te kijken naar communicatie. De meest bekende kleuren zijn rood, geel, groen en blauw. Er zijn methodieken die ook kleuren hanteren als oranje, paars en wit. Wat de kleuren ook zijn, ze hebben in kern een functie: elke kleur staat voor bepaalde kenmerken in communicatie.
Start2Create werkt met LIFO®, Life Orientations. Daarin werken we met rood, geel, groen en blauw. Van elke kleur heb je iets. En, we kijken niet alleen naar de valkuilen maar juist naar je kracht en hoe je ondanks onderlinge verschillen die kracht bij elkaar kan herkennen en benutten.
Wat is jouw communicatiestijl?
Of je nu je eigen kleurencommunicatie profiel wel of niet kent, het is wel even handig om te checken of we het over dezelfde kleuren hebben! Dit zijn de betekenissen per kleur.
Wat je van elke kleur hebt, kan ook verschillen per situatie. Of je thuis bent of op werk of vakantie, in de kroeg staat of op het sportveld. Een normale situatie of onder stress. Dus nee, je bent niet in een hokje te duwen. Je bènt niet een kleur, je hebt van alles wat.
“We doen helemaal niéts met kleurencommunicatie!”
Ooit trainden we een groep salesmanagers, die een uitgebreid kleurenprofiel hadden gekregen. Ze wisten precies welk kleurprofiel ze zelf hadden. “Maar gebruiken jullie die kennis over kleurprofielen ook in je werk”, was onze vraag. “Huh?” Veertien vragende blikken kregen we terug. “Waarom zouden we dat doen? Het is toch ons profiel!” Dat klopt natuurlijk. Maar zou een gesprek niet veel succesvoller kunnen zijn als je het kleurenprofiel van je gesprekspartner herkent? Daarmee kan je de juiste informatie geven die hij of zij wil horen.
Zo zaten we eens met het bestuur van een sportvereniging over de kleurprofielen te praten. Vlak voor onze training was er net iemand uit het bestuur gestapt. Gefrustreerd, boos. En dit tot grote opluchting van de andere bestuurders. “Hij wilde altijd doorpakken, ook als we het nog niet eens waren”, vertelde een van de overgebleven bestuurders. “We moeten het toch samen doen en in een goede sfeer?”
Als het bestuur het echt samen had gedaan, hadden ze de kracht van de doorpakker begrepen. In plaats van frustraties was het bestuur een team geworden waarin ieders kwaliteiten worden benut. En dat kan ook in een goede sfeer.
Van je valkuil een kracht maken
De vraag is dus, wat doe je ermee als je kennis hebt van je eigen kleur? En die van een ander? Je kan je eigen valkuilen herkennen èn er iets mee doen.
Een aantal voorbeelden.
- Ben je graag direct? Peil bij hoofdstijl groen en geel eens – met een tempootje lager – wat ze ergens van vinden.
- Is je voorkeursstijl groen of blauw? Kijk dan eens of je je verhaal wat minder compleet kan vertellen. Laat de ander vooral nieuwsgierig worden door stukken weg te laten.
- Heb je veel groen in je profiel en neem je graag ergens de tijd voor? Vraag iemand met meer rood je te helpen met het maken van een keuze. Voor wat peper in je reet en het loslaten van je perfectionisme.
- Weet je dat je van jezelf niet zo creatief bent, vraag dan iemand met hoofdstijl geel eens om een oplossing!
- Of barst je juist van de ideeën? Kijk of je deze met meer structuur kan uitleggen aan iemand met hoofdstijl blauw. En denk alvast na over die hoe-vraag.
Dynamiek in een team
Bij besturen zien we vooral de kleuren groen en geel eruit springen. Oké, de penningmeester is vaak degene met wat meer blauw – en degene die de kritische vragen stelt. In MT’s of directies zie je weer vaker rood en blauw.
Over het algemeen zijn de vrijwilligers in besturen mensgericht. Ze willen graag helpen. Samenwerken. Het leuk met elkaar willen hebben. Aan de ene kant noodzakelijk voor het runnen van een vereniging. Maar wat gebeurt er als er druk op de ketel komt en er snel keuzes gemaakt moeten worden? Of wat als er een blauwdruk ontwikkeld moet worden? Andere kleuren kunnen je als bestuur daarmee verder helpen, maar zijn er niet altijd. Zoek balans in je bestuur.
Bij managementteams zien we eerder rode en blauwe persoonlijkheden naar voren komen. Vooral de taakgerichte kant overheerst. Handig bij het halen van targets, het bepalen van doelstellingen en onderhandelingen. Komt er een keer iemand bij met hoofdstijl geel of groen, dan kan dat even aanpassen zijn voor iedereen. Heeft iemand de ruimte om een verschil te maken? Of gaat iemand recht af op een burn-out, omdat die juist rood/blauw gedrag gaat vertonen en zichzelf voorbij gaat? Kleuren maken het verschil.
Zoek juist een andere kleur op
Als er in je team van collega’s iemand uitspringt met een bepaalde kleur, dan kan je er of een discussiepunt van maken, of juist een kracht. Spreek over elkaars kleuren. En versterk elkaar als je weet waar verschillen liggen.
Soms is het goed om eens te zoeken naar andere types voor je team. En de manier van benaderen daarop aan te passen. Rood is Sjaak Afhaak bij lange, complete vacatureteksten waar een functie ook helemaal is afgekaderd. Geel wil graag persoonlijk benaderd worden. Blauw wil exact weten wat er van hem/haar verwacht wordt.
Kleuren en creatief denken
Stel, er zijn geen beperkingen om je probleem op te lossen. De opdracht: bedenk een groot, absurd idee! De kans is groot dat iemand met hoofdstijl blauw roept ‘wat een onzin!’ Terwijl de iemand met voornamelijk geel los gaat met de meest bizarre ideeën. Je ziet de kleuren dus ook in denkstijlen naar voren komen.
Via een omweg van anders denken begeleiden we mensen in creatieve werkvormen naar oplossingen en (opzetten) tot plannen. Het ‘absurde’ denken is een van de vele creatieve tools. En een eerste stap in het creatief denken proces. Blauw moet daarin vaak even meegetrokken worden. Maar het talent van blauw komt juist van pas bij het concreet maken van de plannen, het tweede deel in het creatieve proces. Bedenken waar een idee voor staat en een stappenplan maken. Vaak alles tot in detail uitgewerkt! Er zijn bovendien ook weer creatieve tools waar mensen met een blauwe hoofdstijl in uitblinken.
Heb je vooral veel groen? Dan ben je geneigd te broeden op het beste plan. Heb je vooral veel rood? Dan is de kans groot dat je als eerste klaar bent om te presenteren en de battle wil aangaan om te winnen.
Kortom, iedereen kan creatief denken.
Tijdens teamdagen, trainingen creatief denken, toekomstsessies en in onze opleiding laten we kleurencommunicatie geregeld terugkomen.
Het biedt verrassende inzichten voor jezelf en anderen. Dat doen we met zelf ontwikkelde praktische, leuke en interactieve tools.
Aan de hand van acht stellingen krijg je al inzicht in je eigen voorkeursstijlen. Ben je benieuwd naar jouw kleuren? De kleurentool kan je hier doen. Duur: +/- 3 minuten
Kleurentool
Word je tureluurs van al die mensen die nooit iets afmaken? Vraag je je af waarom iemand afhaakt als je enthousiast je idee presenteert? Of waarom het toch zo lastig blijft knopen door te hakken binnen je team? Klik hier en start direct de kleurentool.