Een jaarplan maken geeft je een kans om een frisse blik op de kansen van je organisatie te werpen. En het plan geeft je een kapstok en laat je bewuster keuzes maken in strategie.
Een jaarplan is essentieel om gebaande paden in je organisatie te doorbreken. De uitdaging: als je doet wat je deed, krijg je wat je had.
Misschien herken je het wel, uitspraken als ‘Ja, maar…’ of ‘Dat kan niet”. Lange vergaderingen of tien ballen tegelijk omhoog houden. Dezelfde vraagstukken of ad hoc problemen die continu opduiken. Of plannen die van bovenaf opgelegd worden.
We zien geregeld dat draagvlak voor plannen ontbreekt. Het is vaak bedacht door enkelen. Gestoeld op de lijn uitzetten voor anderen.
“Het samen bedenken zorgt voor meer eigenaarschap, meer vernieuwing en meer lef in organisaties,’ vertelt Kyra van Start2Create. ‘We zien dezelfde valkuil steeds weer bij gemeentes, corporates, in het onderwijs, binnen teams: eerst bedenken en dan presenteren aan de ander. Gevolgd door een discussie, eventueel rond de tafel gesprekken. Soms gaan er zelfs heel veel individuele gesprekken aan vooraf. Dat kan anders. In minder tijd. Met verrassende invalshoeken. Een echt frisse blik op de toekomst door uit de geijkte denkpaden te stappen.
Het geraamte van het plan met de focus moet in één dag kunnen staan. We halen de belangrijkste uitdagingen uit de groep op en vliegen dit aan met diverse interactieve tools.
Een flinke aanzet tot anders denken helpt verder te kijken dan de geijkte denkpaden.
Wat 1 dag jaarplan maken al oplevert?
Hoe nu verder? Je bent er nog niet na één dag. Je hebt een plan niet alleen uit te tikken, ook heb je na te denken over de opvolging. Samenwerken aan deze doelen, het plan levend houden en doelen realiseren. Op maat bieden wij vervolgsessies aan.
In ieder geval: kernwaarden, een BHAG, een SWOT-analyse, kwartaalthema’s en een lijst van zaken die je niet meer gaat doen. Start2Create gebruikt hiervoor o.a. de creatief denken methode.
1. Kernwaarden bepalen, oppoetsen of vernieuwen
Geen loze begrippen, maar juist laden met verhalen. Ze worden zelfs een basis om strategische keuzes mee te maken. En neuzen dezelfde kant op te krijgen.
2. Een BHAG – Big Hairy Audacious Goal
De BHAG is het grote, gedurfde doel dat een andere energie geeft. En het móet een glimlach opleveren.
3. Een SWOT-analyse
Op een snellere en leukere manier middels creatief denken. Om blinde vlekken en kansen op te sporen binnen een half uur.
4. Jaardoel en kwartaalthema’s
Elk jaar krijgt een eigen doel, kwartaaldoelen en kwartaal thema’s. Zo creëer je helderheid en focus voor de teams. En een glimlach.
5. Stop-to-do list
Soms is het goed om te stoppen met bepaalde dingen, om ergens een succes van te maken.
Een jaarplan maken geeft je overzicht, draagvlak en zorgt voor focus bij iedereen. Je wordt gedwongen tot de kern te komen.
In de sessie blikken we ook zeker verder dan 1 jaar. We laten je met een andere bril op naar de toekomst kijken. Je doet dus ook zeker inspiratie op voor volgende jaren. Een groot gedurfd doel, jaardoelen en kwartaalthema’s geven je overzicht.
We laten je ook uit de waan van de dag stappen. En flink. Uitdagingen vliegen we aan met creatief denken methodieken. Je weet na deze dag dus al waar je concreet mee aan de slag kan. En dat zijn niet zomaar 20 verschillende ideeën. Als je ze ophangt aan je overzicht, dan weet je waarvoor je kiest. Focus dus.
Verweven in onze methodieken en aanpak zijn micro-technieken om te bouwen aan draagvlak en eigenaarschap. Van uitnodiging, setting en aanwezigen tot aan de opbouw van vraagstukken op een dag. We zetten in op lach, openheid en interactie om tot een plan te komen waar een ieder input op heeft geleverd.
Het doel van een jaarplan maken is focus op de ontwikkeling van je organisatie. Van vernieuwen of groeien tot aan meer een team worden met elkaar.
Met dit jaarplan zorg je ervoor dat:
Met Start2Create begeleiden we organisaties in bedrijfsleven, sport, onderwijs, zorg in het maken van (meer)jarenplannen.
Hulp nodig bij het maken van jaarplannen? Vraag het Kyra of Etienne en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.