Inspiratie uit ‘Squid Game’
Bij Squid Game kan je aan allerlei kenmerken of scenario’s denken. Het staat o.a. bol van spel-elementen. Ok, soms is de serie wat luguber. Maar het zal je verbazen wat uit Squid Game kan komen als inspiratie voor de uitdagingen waar je tegenaan loopt. Zo ook sportverenigingen die kampen met tekorten aan leden en vrijwilligers.
De spellen en elementen in de film kunnen je brein ertoe bewegen met een andere blik te kijken naar je manier van vergaderen. En wat je anders kan doen.
Voordat we de ideeën meteen verklappen is het goed om eerst te weten wat er in het brein gebeurd. En de valkuilen van je brein te herkennen en hoe je creativiteit kan aanzetten.
Brein als valkuil
Allereerst kan je brein een valkuil zijn. Dat zijn de automatische denkpatronen. Ons reflexbrein zorgt er onder andere voor dat je de dag kan overleven door automatisch te reageren of handelen. Ontzettend handig in de auto, of op de fiets.
Maar de kans bestaat ook dat je hersenen overuren maken als er een oplossing moet worden gevonden voor een probleem. Je loopt vast, kan niets anders bedenken en schiet in de ‘ja, maar…’. Of, als jij dit niet hebt, dan een ander wel.
Zie maar hoe het gaat in een vergadering op het werk. Linda heeft een probleem en benoemt het. Gelijk zijn er twee of drie mensen die een oplossing aandragen. Maar de kans bestaat dat dit uit de bekende wegen is ontstaan en niet heel verrassend of uniek is. Het kan ook een sterk en vernieuwend idee zijn, maar heb je het lef om het op te pakken en het anders te doen?
Brein als kracht
Gelukkig is de kracht van het brein om nieuwe verbindingen aan te maken. Zo kan je je brein trainen om anders te denken.
Hoe kan je in een vergadering de dingen eens fundamenteel anders bekijken? Het kan soms een uitdaging zijn, maar wel de eerste stap om het wel anders te doen dan tien jaar geleden.
Wat een club bedacht door Squid Game
Zo bracht Squid Game een groep een keer tot het volgende concept:
Vijf minuten voor de afgesproken eindtijd gaan we de algemene ledenvergadering afsluiten met een klein spel-element. Voor de afwisseling zou dit elke week ook een ander spel-element zijn.
- De winnaar wordt de voorzitter in de volgende vergadering, de verliezer de tijdbewaker.
- Je hebt daarmee ook steeds een andere rolverdeling en zo kom je erachter wie sterk is in bepaalde zaken.
- De voorzitter mag ook nieuwe spelregels introduceren, om te experimenteren met andere vergadervormen.
- Zo kunnen we de tijd beter bewaken en ook anders kijken naar de inhoud van wat we bespreken.
In Squid Game heeft ieder personage een nummer op het shirt. Dit zette een groep anders aan het denken over contact leggen met leden.
We gaan mensen vaker bellen, in plaats van mailen. Leden mogen nooit het gevoel krijgen een nummer te zijn/ Persoonlijk contact stellen we voorop en we gaan meer vragen stellen (vooral nog even niets van hun vragen, zoals vrijwilligerswerk). Via de telefoon krijgen we ook sneller antwoorden en kunnen we meteen betrokkenheid en interesse tonen.
Een ander kenmerk van Squid Game zijn de opdrachten in duo’s of groepjes. Vanuit dit element kwam een groep met het volgende:
We gaan meer grote of lange tafels neerzetten in de kantine, of een lange hoge bar, zodat de interactie verandert. En zo kunnen we ook groepsvorming in de kantine beïnvloeden. We gaan dus kijken naar nieuw meubilair en een andere plek voor tafels, voor een andere beleving.
Je mag pas de ruimte uit als je de opdracht hebt voltooid. Dat lijkt op een escape room. Met Start2Create zagen we concepten voorbij komen als:
Van een kleedkamer een escape room maken. Jeugdleden mogen een vriendje/vriendinnetje meenemen en we doen opdrachten of kinderspellen (zoals Anna Maria Koekoek) – puur voor de fun. Even wat anders dan een sport doen. Eerst beleving, daarna kijken we of iemand lid wil worden.
Een ook op de vraag ‘Hoe vinden we een nieuwe voorzitter?’ was het deze serie die leidde tot een concept om niet mensen gewoonweg te vragen of een bekend intake proces te starten, maar juist een functie aantrekkelijk en verslavend te maken. Eventueel in duo- of trio voorzitterschap in de praktijk.
Opleiding facilitator creatief denken
In onze driedaagse opleiding ontwikkel je diverse skills om creatieve werkvormen op een leuke en efficiënte manier te begeleiden. Deze ’tools’ helpen je in vergaderingen of bijeenkomsten, doordat je met elkaar uit de geijkte denkpaden stapt.
Met de tools in je rugzak weet je meetings efficiënter en leuker te maken. Je weet anderen aan te zetten tot anders denken en zo op een andere manier tot oplossingen en plannen te komen.