Een slechtnieuwsgesprek voeren

Het aankomende slechtnieuwsgesprek. Je zal er maar als een berg tegenop kijken. Of, je zoekt naar manieren om een constructief gesprek ervan te maken. Maar hoe doe je dat?

Hoe voer ik een slechtnieuwsgesprek?

Slecht nieuws brengen aan een ander moet soms gewoon gebeuren, maar hoe voer je een dergelijk gesprek nou constructief?

In dit artikel lees je niet alleen over gesprekstechnieken. Ook stap je in de wereld van het brein.

1) De voorbereiding op een slechtnieuwsgesprek

Waarschijnlijk denk je al aan goed voorbereiden (zoals de inhoud en de onderbouwing en een comfortabele setting. Toch is er nog een element dat belangrijk is in de voorbereiding: ken je eigen valkuilen in gespreksvoering.

Met inzicht in je eigen gesprekstechnieken – en hoe je zelf vrij kunt blijven bewegen in de communicatie – kan je voorkomen dat jouw stressbrein het overneemt.

Doe de kleurentool en ontdek jouw voorkeursstijl in communicatie.

Ontdek jouw communicatiestijl

2) Empathische inleiding voor een slechtnieuwsgesprek

Geef kort aan dat je vervelend nieuws hebt. Bijvoorbeeld: “Ik wil iets belangrijks met je bespreken dat moeilijk kan zijn om te horen.”

Bij slecht nieuws, kan de ander stress gaan ervaren. Helemaal als dit een plotselinge aankondiging is. Het brein van de ander gaat dan als het ware in een te hoge versnelling. Voorkom een plotse overgang.

Toch is het zaak bij de kern te beginnen, draai er niet omheen. Start met de kern van het nieuws. Zodra dit is uitgesproken, kun je aanvullende informatie geven.

Ook is na de inleiding van een slechtnieuwsgesprek aan te raden je woorden zorgvuldig en empathisch te kiezen.

“Ik begrijp dat dit nieuws veel impact kan hebben, en daarom wil ik het zo zorgvuldig mogelijk met je bespreken.”

3) Wees helder en concreet in een slechtnieuwsgesprek

Zo kan de ontvanger jouw informatie goed blijven verwerken. Als je brede begrippen of omslachtige taal gebruikt, kan dat verwarrend zijn en liggen aannames op de loer. Dit kan weer het stress-systeem verder triggeren.

Dus ga bij je zelf na, wat wil ik precies zeggen? Kies niet voor wollig taalgebruik. Dat kan wel eens de valkuil zijn als we bewust of onbewust een conflict willen vermijden.

Check!

In een emotionele situatie kan het zijn dat de ander niet alles meteen begrijpt. Zodra het emotionele brein de overhand heeft, is logisch redeneren meer of helemaal uitgeschakeld.

Door concreet woordgebruik kan je helderheid scheppen. 

4) Voorkom de ‘derde versnelling’

Het brein kent diverse versnellingssystemen. Van slaap tot aan de fight-flight reacties met ultieme alertheid. In gespreksvoering zijn de eerste en tweede versnelling ideaal. 

Versnelling 0: slaap

Versnelling 1: gedachten de vrije loop kunnen laten, net na ontwaken, bij mediteren of denk aan het pakken van een lange douche

Versnelling 2: er komt meer structuur in ideeën en gedachten. Je kan gerichter naar oplossingen en keuzes toe werken

Dit wordt aangestuurd door de locus coeruleus, oftewel de ‘blauwe stip’, in je brein. Het heeft te maken met de afgifte van noradrenaline in je brein. In versnelling 3 gaat die afgifte nog verder omhoog en gaat de amygdala (fight-flight systeem) een grotere rol spelen.

Lees hier het hele artikel

 

Iets meer alertheid in het lijf is niet ongewoon en kan ons zelfs helpen. Een gesprek wordt echter wel lastiger als iemand een fysieke reactie krijgt (zoals versnelde hartslag, trillen) en een emotionele reactie. Oftewel, ver in de derde versnelling zitten.

Zodra het emotionele brein ‘aan’ staat, is logische redenering niet meer aan de orde. 

De enige manier om hier uit te komen is: luisteren naar de belevingswereld van de ander.

Gesprekstechnieken oefenen, of slechtnieuwsgesprekken voorkomen? Ontdek dan de vierdaagse opleiding bij Start2Create.

Ontdek meer en inschrijven