Wat is draagvlak creëren?
Als je Google erop naslaat, is de betekenis van ‘draagvlak creëren’ toestemming krijgen voor de verandering, met medewerkers die ook achter de verandering staan èn dat ze bereid zijn eraan mee te werken. De Dikke van Dalen gaat nog een stap verder. De omgeving (stakeholders) die bij het vraagstuk betrokken is of kan zijn. Dat is het ‘vlak’, waarop de ‘last’ steunt. En de last is: issues of onderwerpen waar van mening verschilt wordt.
Alleen, hoe kan je draagvlak creëren? En welke concrete acties passen bij dit abstracte begrip?
Ooit vroegen we een gemeente of ze dachten dat er draagvlak was voor hun plannen. Het antwoord was in eerste instantie volmondig ja. Na even doorvragen ontstond er twijfel. Na een kwartier was de conclusie: nee, bij lange na niet voldoende.
Waar begint draagvlak creëren eigenlijk mee?
Heeft iemand slechte ervaringen met voorgaand beleid, bijvoorbeeld omdat die het er niet mee eens was? Of dat er volgens medewerkers niet goed geluisterd was? Dan kan dat nu nog effect hebben op het draagvlak dat je wilt creëren.
Met Start2Create begeleiden we met regelmaat sessies voor partijen waarbij de plannen eigenlijk al op de plank liggen. Waarbij er een groot enthousiasme voor is bij de leiding, maar waar de vraag nog rest: hoe krijgen we onze mensen hierin mee?
Het kan in leiderschap heel sterk zijn om de richting voor een team of bedrijf aan te geven. De keuzes te maken voor je mensen. Afhankelijk van wie er bij je werken en wat de organisatie nodig heeft, kan het je ook helpen nog niet alles dicht te timmeren en actief te werken aan draagvlak, zodat de plannen in de uitvoer nog meer van de medewerkers zijn.
Bewust zijn van automatismen
We doen de dingen zoals we ze gewend zijn – 95-98% van wat er in het brein gebeurd zijn automatismen. Je hebt je reflexen (denk aan het wegduiken van de bal) of je archiefbrein (je opgeslagen ervaringen). Veranderingen omarmen zal niet over 1 nacht ijs gaan. Ga de laatste verandering op het werk maar eens na. Hoe vaak heeft een collega geroepen: ‘Ja maar…..’. Of: ‘Dat werkt toch nooit!’
Dit geldt ook voor organisaties. Of de relatie met de externe stakeholders. Iets anders doen in die relatie, zoals op een andere manier elkaar aanhoren, kan best spannend of anders zijn.
Start2Create zet o.a. de creatief denken methodiek in om uit de geijkte denkpaden te stappen. Uit die automatische piloot. Je leert anders denken en dit toepassen op conceptontwikkeling, het maken van strategie en het werken aan draagvlak.
Vragen stellen (en nog even geen mening geven)
Wil je dolgraag kernwaarden presenteren? Een presentatie geven over de resultaten en nieuwe richting van het bedrijf? De nieuwe doelen van het team uitleggen? We snappen dat jij er enthousiast over bent. Door nog even niet te pushen en je materie even voor je te houden creëer je waardevolle ruimte waarin mensen hun zegje kunnen doen.
Of, waar je de creativiteit kan benutten. In plaats van je te laten leiden door wat men vindt dat niet goed gaat, de ‘ja, maar…’ en de moeilijkheden (vaak getriggerd door het onbewuste brein) kan je tools benutten die uitdagen te denken in ‘ja, EN!’.
Bouw aan eigenaarschap
Hoe mooi is het als mensen eigenaar worden van een plan of concept. En daarmee het ook willen gaan uitvoeren of ontwikkelen. Daar moet je wel wat voor doen.
- Minder overleggen, meer experimenteren;
- Successen vieren en vooral ook fouten en blunders met elkaar delen;
- 5-4-3-2-1-ACTIE – uit de denkmodus, in de doe-modus.
Van draagvlak creëren naar draagvlak behouden
- Maak doelen zichtbaar, op een leuke en inspirerende manier
- Vier successen als ze behaald zijn
- Geef geregeld updates, ook al zijn ze maar kort
- Blik na een jaar terug en benoem de groei of ontwikkeling
Wat voor leiderschap past bij draagvlak creëren?
Heb je een directieve stijl, dan is inherent hieraan dat je ook tien stappen kan voorlopen op de rest. Het is een kracht ergens voor te kiezen en een knoop door te hakken. Toch kan dit ervaren worden als ‘plannen die opgelegd’ worden. Mensen echt eigenaar maken van een plan en dat ze ernaar gaan handelen kan een uitdaging zijn. Door mensen de tijd te geven erover na te denken, geef je ze ook ruimte.
Met Start2Create benutten we tools om die ruimte te geven. Dat kan al in korte tijd. Door die ruimte te laten ontstaan heb je meer keuze in de rol die je wilt aannemen.
Denk aan coachend (mensen helpen ontwikkelen het zelf te doen), verbindend (de juiste mensen bij elkaar zetten), motiverend of aansturend (mensen op de juiste lijn houden).