Schakelen met een rode communicatiestijl

In kleurencommunicatie kenmerkt hoofdstijl rood zich door onder andere snel actie ondernemen, knopen doorhakken en directheid. Wat de kleur nog meer inhoudt, hoe je rood herkent en hoe je een brug kan slaan in communicatie, ontdek je hier.

Hoe communiceert een rood persoon?

Start2Create werkt met LIFO®, dat staat voor Life Orientations. In de methodiek worden vier kleuren belicht: rood, geel, groen en blauw. Je bent niet een kleur, je hebt van alle kleuren iets.

Met hoofdstijl rood sta je bekend om je sturende en directe manier van communiceren. Je neemt graag initiatief en wil je het liefst snel handelen. Gaan, en onderweg bijschaven. Knopen hak je makkelijk door en je houdt ervan veel gedaan te krijgen.

Je wilt tot concrete resultaten te komen. Competitie en uitdaging? Daar houd je wel van. Ook een risico nemen om iets te bereiken ga je niet snel uit de weg.

Je hebt een sterke focus op hoofdlijnen en verzandt niet graag in details. Als iets te lang duurt haak je al snel af.

 

Kleurentool

Word je tureluurs van al die mensen die nooit iets afmaken? Vraag je je af waarom iemand afhaakt als je enthousiast je idee presenteert? Of waarom het toch zo lastig blijft knopen door te hakken binnen je team? Klik hier en start direct de kleurentool.

Hoe herken je een rood persoon?

Meestal is dit iemand die initiatief neemt (of de leiding pakt) en knopen het liefst snel door hakt.

Zelfverzekerdheid en een sterke aanwezigheid is ook typerend. Een rood persoon gaat graag voor actie en zie je in lichaamstaal ongeduldiger worden als de actie uitblijft.

Meer over de andere kleuren

 

Benieuwd wat de valkuilen zijn van hoofdstijl rood? En hoe je het beste kan communiceren met een rood persoon? Lees dan hieronder verder.

Ik wil meer weten over een teamtraining kleurencommunicatie.Bel me terug!

    Valkuilen

    Soms ga je wel eens té snel, of te kort door de bocht. Je kan volgens anderen wel eens arrogant of bot overkomen. Doordat je direct of overredend kan zijn, voelen anderen zich niet altijd gehoord of nemen zij je woorden persoonlijk.

    Vanuit enthousiasme start je steeds weer nieuwe activiteiten, maar intussen stagneert het succes van oude projecten. Ook neig je details over het hoofd te zien en te snel met simpele antwoorden te komen bij complexe problemen.

    Kleurentool

    Word je tureluurs van al die mensen die nooit iets afmaken? Vraag je je af waarom iemand afhaakt als je enthousiast je idee presenteert? Of waarom het toch zo lastig blijft knopen door te hakken binnen je team? Klik hier en start direct de kleurentool.

    Hoe kan je meer halen uit communicatie met een rood persoon?

    Deze kleur loopt dan wel tien stappen op anderen voor, maar aan de handrem trekken zit vaak in de allergie van rood. Een rood persoon heeft geen hekel aan jou als persoon, maar maakt onderscheid tussen mensen en dingen. In een notendop:

    Welke communicatie spreekt aan?

    • Wees kort in uitleg
    • Begin direct
    • Spreek over resultaten
    • Toon deskundigheid
    • Benadruk actie
    • Kom met oplossingen, niet met problemen
    • Wees open en duidelijk
    • Stel concrete vragen
    • Doe concrete voorstellen

    Meer over de andere kleuren

    Ik wil aan de slag met een training kleurencommunicatie.Bel me terug!

      Waarom Start2Create?!

      Van ‘Ja, maar…’ naar ‘Ja en…! Denken in kansen en mogelijkheden in plaats van beperkingen. We dagen je uit anders te denken tijdens een strategische sessie, teambuilding sessie of bij het ontwikkelen van plannen voor je organisatie.

      Met Start2Create tref je geen standaard training van zenden, lang zitten en rollenspellen. Wat dan wel? Dynamische tools, een glimlach en de creatief denken methodiek. Altijd praktisch ingestoken.

      Meer over Start2Create

      Kyra van Leeuwen

      Speelde als golfster op de Europese Tour. Maakte al vroeg kennis met ondernemen en het trainersvak.

      Etienne Verhoeff

      Sportjournalist van huis uit, met een bak aan ervaring als presentator op radio en televisie. Etienne is een echte ondernemer.