Wat is een BHAG?
De Big Hairy Audacious Goal is bedacht door managementgoeroe Jim Collins en werd voor het eerst gepubliceerd in 1994, in het boek ‘Built to Last: Successfull Habits of Visionary Companies‘ – Jim Collins and Jerry Porras. BHAG staat voor Big Hairy Audacious Goal. Dat is het is het grote, gedurfde doel voor de lange termijn. Het is het doel waarvan je bijna niet gelooft dat het haalbaar is. Toch kan het haalbaar zijn.
De stip aan de horizon ligt in tijd vaak dichterbij (3 of 5 jaar) en is veelal ook meetbaar. Het grootste verschil is misschien wel dat de BHAG uitdaagt buiten de kaders te denken en nieuwe energie geeft.
Space X
Elon Musk zei ooit: iedereen ter wereld moet binnen een half uur op elke andere denkbare plek kunnen zijn. Ik maak een supersonische raket! Of je nu midden in de Sahara staat, in New York of op de Noordpool, je moet in een half uur op elke andere plek op aarde kunnen zijn.
Het resultaat? Onder andere een nieuw raket- en lanceersysteem. Nooit eerder waren raketten terug op aarde geland en niet eerder waren ze herbruikbaar.
Een resultaat dat er niet was geweest als hij kleinere doelen had gesteld.
Hoe kan een BHAG voor jouw organisatie werken?
De BHAG is een doelstelling die op een hele spannende grens ligt. Op het moment dat je twijfelt hij wel of niet haalbaar is, dan weet je dat je goed zit. En verder:
- gaat het om een doel voor over 5, 10 of wel 30 jaar;
- hoeft het doel niet in lijn te staan met je huidige groei;
- vraagt de BHAG meestal om een andere aanpak in je organisatie;
- geeft de BHAG je nieuwe energie en inspiratie.
Een sterke en gedurfd doel blijft op het netvlies en zorgt voor scherpere keuzes.
Daarin begeleiden we teams en organisaties. Van CEO tot MT of teams in het stellen van hun eigen grote gedurfde doel passend bij die van de organisatie. Zo zorgen we in een sessie voor een gezamenlijk doel en daaraan gekoppelde acties. Tijdens een sessie van Start2Create begeleiden onze facilitators de deelnemers.
Het formuleren van de BHAG
Een Big Hairy Audacious Goal kan je ook op meerdere manieren formuleren.
Een voorbeeld van de doel-BHAG:
“By 2020, no one will be killed or seriously injured in a new Volvo.”
“Every book, ever printed, in any language, all available in less than 60 seconds.” (Amazon)
Je kan je doel competitief stellen:
“We gaan Adidas vermorzelen.” (Nike).
“We worden de meest dominante speler in de commerciële luchtvaart.” (Boeing)
“Yamaha wo tsubusu! We will destroy Yamaha!” (Honda)
Je kan je organisatie ook als rolmodel neerzetten:
“We will become the Harvard of the west.” (Stanford University)
“We will become the Nike of the cycling industry.” (Giro sportkleding)
De BHAG kan ook voor interne transformatie staan:
“We gaan investeren in grond.” (MacDonalds)
Of je kan gaan voor een impact-BHAG:
“Our ultimate mission is to end homelessness.” (Sheltersuit, Enschede)
Wat heb je aan een Groot Gedurfd doel?
Het is niet alleen een duidelijk doel voor de langere termijn, het grote, gekke doel heeft meer voordelen. Zo zorgt het bijvoorbeeld voor inspiratie, wordt het maken van keuzes makkelijker en heb je met je BHAG je 10 seconden pitch meteen gereed.
1. Focus
Het doel geeft helderheid waar je het met elkaar voor doet en het gevoel samen de schouders eronder te zetten. Met de neuzen dezelfde kant op.
2. Zelfstandiger keuzes maken Medewerkers kunnen in lijn met het doel zelf keuzes maken. Draagt een actie bij aan de BHAG, of niet? Draagt het bij aan het grote gekke doel? Doen! En anders niet.
3. Een scherpe strategie
Neem het voorbeeld van Musk, die een raket lanceersysteem ontwikkelde dankzij zijn BHAG, terwijl hij van origine de Tesla bedacht. Hierdoor kan het zijn dat je andere producten of diensten ontwikkelt, die er met een meer bescheiden stip aan de horizon niet waren geweest.