Bij beleid maken heb je te maken met het stellen van doelen en de strategie om hier te komen. Waar wil je staan over drie jaar? Hoe ga je daar komen? Met wie, met welke middelen en hoe ziet het tijdspad eruit?
Je kan het zelf bedenken als beleidsmedewerker, of met je afdeling. Of, je gebruikt de input van stakeholders.
“We hebben een beleidsplan gemaakt! Willen jullie dit helpen presenteren aan onze stakeholders?” Dit vroeg een gemeente aan ons.
Ons antwoord: nee.
Huh? Was de reactie.
Door niet platweg te presenteren waar je als gemeente aan denkt, maar input bij stakeholders op te halen, zorg je dat je bij beleid maken al investeert in relaties en verbinding. En uiteindelijk draagvlak voor het beleid dat je gaat maken. Ze gingen om.
Spannend? Welnee. Ontdek hier 3 handvatten.
Voortborduren op het beleid van voorgaande jaren – zoals het gaat, is het prima
1-op-1 gesprekken voeren – dan horen we wat er speelt!
Aan het einde van de rit presenteren we – dan horen we daarna wel de reacties, maar we gaan het wel zo doen.
Wat als je beleid op een andere manier zou maken?
In een participatietraject dat wij begeleidden, besloot een gemeente eerst een brede startnotitie te maken, om vervolgens stakeholders uit te nodigen voor een Kick-Off.
Het doel: samen het uitvoeringsprogramma maken. Met een lach kennismaken, zodat je elkaar daarna ook beter kunt vinden. Gevolgd door input verzamelen uit de groepen, met verrassende invalshoeken als gevolg.
Dat deden we door de aanwezigen anders aan het denken te zetten, gecombineerd met diverse technieken in groepsverband.
Resultaat? De brede kaders alvast wat versmallen. Concepten die in lijn zijn met het beleid. Concepten die laten zien hoe je door anders te werken het netwerk meer kunt benutten. En, dat veel ook op een andere manier georganiseerd kan worden. Op een andere manier investeren, of juist iets met minder geld gedaan krijgen.
Hoe zorgen we ervoor dat NIEMAND mee wil in onze plannen? We legden deze vraag voor aan een sportbond. Er kwamen 30 antwoorden uit. Wat bleek: alles wat ze opnoemden, kwam al voor in de praktijk.
De gezichten spraken boekdelen. ‘We hadden dit moeten doen vóórdat we het beleid zouden schrijven! Nu is het te laat…’ Goed, het was niet helemaal te laat. Er was nog ruimte om te optimaliseren in het startjaar. Voorwaarde: creëer wel beweegruimte.
Het gebeurt in veel organisaties: 1-op-1 gesprekken voeren, om vervolgens te gaan schrijven. Af en toe vragen een brainstormsessie met een team. Het kan allemaal werken.
Toch is de kracht van associëren iets wat vaak onderschat wordt. Door in eerste instantie te gaan voor kwantiteit, en mensen vooral te laten spuien, kunnen ze op elkaar voortborduren. Daarna komt het proces van keuzes maken en kwaliteit. Van divergeren naar convergeren dus.
Door je te richten op de komende 3 of 4 jaar, zul je merken dat alle betrokkenen graag àlles aangepakt willen hebben. En er moet bovendien op van alles samengewerkt worden. Resultaat: deceptie als niet alle doelen bereikt zijn of verlamming omdat het gewoon ontzettend veel is.
Door je strategie over meerdere jaren uit te smeren, ontdek je wat wel en niet haalbaar is in de komende vier jaar. We snappen dat betrokkenen vaak alles willen aanpakken. Dat siert die betrokkenheid enorm. Toch wil je ervoor waken dat je met elkaar in een cirkel belandt.
Daarom, KISS: Keep it Simple Stupid.
Zet maar 1 punt op die innovatie agenda.
Kies voor 3 doelgroepen, en ga daarna verder met de volgende 3 doelgroepen.
In diverse programma’s begeleiden we organisaties in beleidsplannen. Je kan gaan voor een inspiratiesessie, voor nieuwe ideeën en een frisse blik.
Je kan het ook uitrollen over meerdere teams of sessies met verschillende stakeholders. Dan werk je met elkaar aan innovatie en ben je klaar voor actie.
In onze toolbox vind je ook een aantal tools waar je zelf al mee aan de slag kan. Je kan hem hiernaast downloaden!
Of leer Brainstorm Technieken professioneel faciliteren voor maximale input bij beleid maken.
Uit de ‘Ja, maar…’ en in de ‘Ja, EN…!’ Wij trainen professionals in creativiteit, lef en leiderschap. Een greep uit onze tools vind je in de gratis online toolbox. Zo kan je zelf al beginnen. En je collega's ook.