Jaarplan maken

De organisatie ontwikkelen richting de toekomst. De uitdagingen zijn misschien legio. Net als de oplossingen. Maar waar begin je? Structuur met een helder doel en een duidelijk plan voor een jaar biedt uitkomst.

Waarom een jaarplan maken?

Misschien herken je het wel, uitspraken als ‘Ja, maar…’ of ‘Dat kan niet”. Lange vergaderingen of tien ballen tegelijk omhoog houden. Dezelfde vraagstukken of ad hoc problemen die continu opduiken. Of plannen die van bovenaf opgelegd worden. Dit kan anders, dachten we.

Een jaarplan is essentieel om gebaande paden in je organisatie te doorbreken. De uitdaging: als je doet wat je deed, krijg je wat je had.

Een jaarplan maken geeft je een kans om een frisse blik op de kansen van je organisatie te werpen. En het plan geeft je een kapstok en laat je bewuster keuzes maken in strategie.

In ons vak als facilitator zien we ook geregeld dat draagvlak voor plannen ontbreekt. Het is vaak bedacht door een ander. En die ander loopt rond met de vraag: ‘Hoe kan ik de ander overtuigen?’ Hoe je een plan maakt voor een gedragen koers, heeft niet alleen met de bouwstenen zelf te maken. Ook met wie je vraagt mee te denken, de setting en de opbouw van de dag. Of wat voor soort leiderschap je hierna kiest.

Daarom werkt Start2Create in sessies en trajecten aan jaarplannen maken. Het doel: in één dag al een gericht jaarplan. Het geraamte van het plan met de focus moet dan kunnen staan. We halen de belangrijkste uitdagingen eruit en vliegen deze aan met diverse interactieve tools, die ook aanzetten tot anders denken. Om uit de waan van de dag te kunnen stappen en te kunnen doorontwikkelen.

Waar bestaat het jaarplan uit?

In ieder geval: kernwaarden, een BHAG, een SWOT-analyse, kwartaalthema’s en een lijst van zaken die je niet meer gaat doen. Start2Create gebruikt hiervoor o.a. de creatief denken methode.

1. Kernwaarden bepalen, oppoetsen of vernieuwen
Geen loze begrippen, maar juist laden met verhalen. Ze worden zelfs een basis om strategische keuzes mee te maken. En neuzen dezelfde kant op te krijgen.

2. Een BHAG – Big Hairy Audacious Goal
De BHAG is het grote, gedurfde doel dat een andere energie geeft. En het móet een glimlach opleveren.

3. Een SWOT-analyse
Op een snellere en leukere manier middels creatief denken. Om blinde vlekken en kansen op te sporen binnen een half uur.

4. Jaardoel en kwartaalthema’s
Elk jaar krijgt een eigen doel, kwartaaldoelen en kwartaal thema’s. Zo creëer je helderheid en focus voor de teams. En een glimlach.

5. Stop-to-do list
Soms is het goed om te stoppen met bepaalde dingen, om ergens een succes van te maken.

En, het jaarplan past op één A4.

Overzicht, focus en draagvlak

Een jaarplan maken geeft je overzicht, draagvlak en zorgt voor focus bij iedereen. Je wordt gedwongen tot de kern te komen.

In de sessie blikken we ook zeker verder dan 1 jaar. We laten je met een andere bril op naar de toekomst kijken. Je doet dus ook zeker inspiratie op voor volgende jaren. Een groot gedurfd doel, jaardoelen en kwartaalthema’s geven je overzicht.

We laten je ook uit de waan van de dag stappen. En flink. Uitdagingen vliegen we aan met creatief denken methodieken. Je weet na deze dag dus al waar je concreet mee aan de slag kan. En dat zijn niet zomaar 20 verschillende ideeën. Als je ze ophangt aan je overzicht, dan weet je waarvoor je kiest. Focus dus.

Verweven in onze methodieken en aanpak zijn micro-technieken om te bouwen aan draagvlak en eigenaarschap. Van uitnodiging, setting en aanwezigen tot aan de opbouw van vraagstukken op een dag. We zetten in op lach, openheid en interactie om tot een plan te komen waar een ieder input op heeft geleverd.

Hoe gaat een jaarplan je verder helpen?

Het doel van een jaarplan maken is focus op de ontwikkeling van je organisatie. Van vernieuwen of groeien tot aan meer een team worden met elkaar.

Met dit jaarplan zorg je ervoor dat:

  • Je als manager of bestuurder niet meer politieagent of brandweerman hoeft te zijn, maar de CEO of manager van een organisatie.
  • Je als team of organisatie een gezamenlijk doel hebt, met de neuzen dezelfde kant op.
  • Er meer eigenaarschap komt bij medewerkers, maar ook hoe nieuwe teamleden hun plek kunnen vinden.
  • Je elk kwartaal (meerdere) succesmomenten creëert en hoe je dit met elkaar kan vieren.

Met Start2Create begeleiden we organisaties in bedrijfsleven, sport, onderwijs, zorg in het maken van (meer)jarenplannen.

Wil je meer weten?

Hulp nodig bij het maken van jaarplannen? Laat het ons hieronder weten en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Of, bel met Kyra (06 19836263).



    Kyra van Leeuwen

    Speelde als golfster op de Europese Tour. Maakte al vroeg kennis met ondernemen en het trainersvak.

    Etienne Verhoeff

    Sportjournalist van huis uit, met een bak aan ervaring als presentator op radio en televisie. Etienne is een echte ondernemer.