Een heisessie of heidag organiseren

Een heidag of een heisessie is een sessie met het team van een bedrijf, vaak op een externe, prikkelarme locatie. Tijdens een heisessie wordt er vergaderd, worden er trainingen gevolgd en wordt er geluisterd naar seminars.

Wat is een heisessie?

Tijdens een heisessie (of heidag) ga je samen met een team op een externe locatie brainstormen, overleggen of nieuwe plannen maken voor de komende periode. Een heisessie is een uniek moment om met elkaar nieuwe inspiratie op te doen. Even uit de waan van de dag stappen, vaak met een onderdeel teambuilding. Door op een externe locatie te brainstormen haal je het team uit de dagelijkse sleur en kom je tot nieuwe inspiratie.

Grootste valkuil: geijkte denkpaden, de ‘ja, maar…’ of samen plannen verzinnen voor anderen, waardoor het draagvlak mist. Hoe zorg je er dan voor dat de heisessie succesvol wordt? Hoe maak je de creativiteit los bij de mensen? En hoe zorg je ervoor dat iedereen evenveel meedoet? Hieronder vind je 5 tips.

Of, laat Start2Create je heisessie begeleiden. In een dagdeel of een hele dag.

Begeleiding en prijs

1. Maak van een heidag een uniek overleg

Als je doet wat je deed, krijg je wat je had. Hoe maak je je heidag uniek en echt anders dan het bekende overleg? Het is niet alleen een inspirerende locatie die het anders maakt.

Je kan een moderator inzetten, een spreker uitnodigen, de zaalopstelling omgooien, creatief denken of een bijzondere agenda maken.

Het begint vaak al met de start. Je gaat zitten en begint te luisteren. Het duurt soms wel even voordat iedereen aan het woord is geweest. Door bijvoorbeeld te speeddaten met onverwachte vragen start je meteen met een lach. En het leidt later tot meer openheid.

2. Werken met concrete vragen

Essentieel tijdens een heisessie of heidag is met scherpe, concrete vragen te werken.

Hoe-vragen zorgen ervoor dat je kan denken in kansen en mogelijkheden. In een waarom-vraag zit vaak een bepaalde lading of geschiedenis. Een wat of welke vraag leidt vaak tot een opsomming wat al geprobeerd is.

Hoe kunnen we…?
Hoe zorgen we ervoor dat…?

Vaak zijn we kampioen containerbegrippen. De kunst is dus ècht concreet te worden. Bedenk met elkaar welke vragen er nog meer zitten achter de vraag ‘Hoe kunnen we beter samenwerken?’

3. Uit de ‘Ja, maar…’ en in de ‘Ja, EN!’

‘Ja, maar…’, ‘dat kan niet’ of ‘dat hebben we al eens geprobeerd!’ Voor je het weet vliegen deze uitspraken je om de oren. Of betrap je jezelf erop. Dit is waar de automatische denkpatronen de kop op steken. Zo’n 98% van wat er in het brein gebeurd zijn automatismen.

Door actief ‘Ja, EN’ te benutten kan je dit doorbreken.
‘Ja, en hoe kan het wel?’
‘Ja, en hoe zie jij dat voor je?’

De kracht van ‘Ja, EN’ is dat je kan voortbouwen op wat een ander zegt. Het maakt het makkelijker op elkaar door te liften, in plaats van dat je de woorden van een ander afschiet.

De Rode Kaart kan je hierbij helpen. We hebben allemaal last van een oordeel, maar stel hem nog even uit. De Rode Kaart is een stok achter de deur.

4. Voorkom de Poolse landdag

Het laatste wat je waarschijnlijk wilt is dat:

  • een heisessie een Poolse landdag wordt
  • dat de een steeds meer spreektijd heeft dan de ander (en de stille mensen stil blijven)
  • er geen concrete acties uit de dag komen.

Wat je kan doen:

  • Werken met korte opdrachten (pressure cookers) in tijdsblokken. Ruim bijvoorbeeld maximaal 20 of 30 minuten in voor een vraagstuk.
  • De Disney-methode: uiteengaan in groepen van 4. Dit zorgt dat mensen meer gelegenheid hebben zich uit te spreken en het maakt meer creativiteit los. Uitkomsten deel je daarna weer met elkaar.
  • FUN: Vaak willen we meteen de meest complexe vraagstukken oplossen. Meteen de pijn in. Door eerst tijd te maken voor een leuk en gezamenlijk vraagstuk krijg je een andere verbinding met elkaar. De groepsdynamiek verandert, waarna je meer openheid krijgt voor de andere vraagstukken.

5. Laat mensen stemmen

Een manier om erachter te komen wat mensen van iets vinden, is de vraag in de groep te gooien. Wat je ook kan doen is stemmen. Zo voorkom je dat:

  • er een ijzige stilte valt na je vraag
  • je niet de onderste steen boven krijgt
  • iemand (wéér) veel aan het woord is
  • kansrijke ideeën onderbelicht blijven

Gebruik stickers of zelfs (nep)geld om te ontdekken waar de groep het meeste achter staat. De stemuitslagen helpen je bovendien prioriteiten te stellen en je follow-up makkelijker te maken. Zo maak je je heidag efficiënter.

Ik zoek facilitators voor onze heisessie.Bel me terug!

    Of leer zelf faciliteren in onze opleiding

    1. (Her)activeer de creativiteit

    Door vragen scherp te formuleren, maar ook anders te formuleren, leg je de basis voor een sterke heisessie. Alleen, je hebt nog wel de denkkracht van de groep te gebruiken. En de openheid, zodat mensen ook gaan delen wat ze denken.

    In de vierdaagse opleiding leer je +/- 12 tools om innovatie te stimuleren en strategie te ontwikkelen.

     

    2. Lef en eigenaarschap stimuleren

    “Als je doet wat je deed, krijg je wat je had.”

    Je wilt dat het niet alleen bij bedenken blijft. Wat is nou ècht de actie na een heisessie? Durven mensen het aan het eens anders aan te pakken?

    Bij Start2Create leer je tools en handvatten die eigenaarschap en actie stimuleren.

    3. Eerst verbinding, dan het doel

    Het is leuk om van alles te willen met je team of organisatie, maar wat doe je als mensen nog niet optimaal samenwerken of communiceren? De een zal meer taakgericht zijn, de ander zoekt weer een andere vorm van verbinding.

    In onze opleiding leer je over het brein, denkstijlen en hoe je uit het overtuigen kan blijven. En verbinding in groepen tot stand kan brengen.

    Ontdek meer en inschrijven

    Waarom Start2Create?

    Geen ‘Ja, maar…’, wel ‘Ja EN…!’ Denken in kansen en mogelijkheden in plaats van steeds een beperking op te leggen. Start2Create daagt je uit anders te denken tijdens een heisessie of heidag. Of het doel nu teambuilding is of het ontwikkelen van plannen voor je organisatie.

    Ontdek Start2Create

    Kyra van Leeuwen

    Speelde als golfster op de Europese Tour. Maakte al vroeg kennis met ondernemen en het trainersvak.

    Etienne Verhoeff

    Sportjournalist van huis uit, met een bak aan ervaring als presentator op radio en televisie. Etienne is een echte ondernemer.