De creativiteit van een kind
Wij als volwassenen zijn er soms jaloers op: de creativiteit van een kind. Zet een doos neer voor onze neus, en we zien vooral dat het een doos is. We registreren de feitelijkheden (de kleur, de opdruk) en de doos heeft vooral een functie als… doos. Zet je een doos voor de neus een kind neer? Dan is het een poppenhuis, een raceauto of een boot.
Het werd eens tijd om die creativiteit te gaan benutten. We lieten creatief denken methodieken los op een groep van 30 leerlingen – leeftijd 10 tot 12. Na de leerkrachten, directeuren, staf en externe stakeholders was het de beurt aan deze groep om mee te denken over het koersplan.
Waar deze creatieve kinderbreinen mee kwamen? In eerste instantie was de opdracht vooral heel absurd te denken. Achtbanen en zwembaden op schoolpleinen of springen over de wolken bleken de inspiratie voor onder andere:
- De grijze, saaie schoolgangen inspirerender maken. Een parcours met bewegen en vrolijk ingericht
- Duurzaamheid: het inzetten van zonnepanelen kan niet missen in de toekomst van de schoolgebouwen
- Een dag je droombaan – kunnen meelopen met iemand in het werkveld of het via VR technologie kunnen beleven
- Unieke leervormen voor taal, rekenen en Engels. Al dan niet gecombineerd met games of bewegen.
- Meer les buiten!
130 decibel
We lieten de leerlingen uiteraard stemmen. Deze keer kregen ze geen sticker om zelf te houden, maar te plakken bij de ideeën waar ze de meeste kansen in zagen.
En, stemmen met het aantal decibel deed het natuurlijk ook goed. 130 decibel won – wat bijna net zo veel is als een opstijgend vliegtuig. Overigens hebben wij hier ook weer van geleerd…
De achtergrond van dit traject
Onderwijsstichting MeerderWeert koos ervoor al haar stakeholders te betrekken bij het maken van het nieuwe koersplan. In meerdere sessies haalden we input op.
Opvallend was de overlap van de onderwerpen bij de docenten en de leerlingen. Zo begrijpen leerlingen ook dat er personeelstekort is, met gevolgen. Zij zijn, net als de docenten, gebaat bij rust in de klas. Denk aan minder wisselende gezichten. Tegelijkertijd liggen er kansen. Uit de sessies kwam naar voren dat de gebouwen heel anders benut kunnen worden. Van kleine aanpassingen tot meer droomscenario’s, zoals bijzondere hoeken of ruimtes voor rust en inspiratie. Maar ook het anders aanpakken – durven te experimenteren – zagen we geregeld terug.
Zo ging het met de 250 medewerkers
Verrassende uitkomsten
“Ik was positief verrast door de inhoudelijke bijdrage van de leerlingen,” vertelt Bart Caris, bestuurder bij stichting MeerderWeert. “En dat je daarna positieve geluiden hoort van ouders en hoort hoe zij het waarderen, dat is ook geweldig. We hebben andere onderwijsinstellingen hier ook nieuwsgierig mee gemaakt!”
“Wat me opvalt in dit traject is dat we normaliter vaak vervallen in beter moeten worden in iets wat minder goed gaat. Maar wat als we we (nog) meer vanuit een positief vertrekpunt kijken naar talent en ontwikkelen? Een mooi winstpunt van dit traject is dit.” aldus Caris. “Verder is samenwerken, elkaar opzoeken en het bevragen van partners makkelijker geworden. Dat alleen al is een mooie uitkomst.”
Onze programma's
Oplossingen voor vraagstukken & strategie ontwikkeling | vanaf 2 dagdelen
Meer over inspiratie +