Het resultaat van een strategisch traject

In plaats van een meerjarenplan van bovenaf, koos een van de locaties van ROC A12 ervoor de input eerst uit de onderwijsteams te halen. Resultaat? Geen aloude discussies, maar een gedragen plan met innovatieve ideeën.

Een meerjarenplan maken met 110 medewerkers – in een strategisch traject van  7 strategische sessies. Dat deed Start2Create bij een ROC in het midden van het land. Middels creatief denken haalden we input op om de onderwijsteams mee te laten denken over de toekomst van de organisatie. 

‘Je stuit niet op: ‘de directeur heeft het plan bedacht, moeten we dát weer gaan doen!’ aldus Renske, beleidsadviseur Kwaliteitszorg. Wat bracht het de organisatie wel? Lees het in het interview.

Renske, als adviseur ben je van begin af aan betrokken bij dit meerjarenplan voor de locatie. Ook als schrijfster. Jullie gaven als ROC het ophalen van de input nu ‘uit handen’ aan ons. Hoe was dat?

“In het begin was het even zoeken. Ik dacht: hoe gaan we hier samen een locatieplan van maken? En nu ligt het er: je ziet dat mensen zich in het plan herkennen, in de ambities en speerpunten. We zien dat het nu veel meer leeft dan de plannen hiervoor. Er zijn erg mooie punten uitgekomen uit de verschillende sessies. Zes sessies met de teams en een slotsessie.

“Hebben we ook nog een locatieplan dan?”

Wat hebben deze strategische sessies jullie opgeleverd?

“Wat betreft het meerjarenplan was het voorheen: hebben we ook nog een locatie-plan dan? En mensen wisten niet waar het over ging of wat er in stond.”

“Nu zijn we actief met alle onderwijsteams aan de slag gegaan om doelen en een strategie te bedenken. Sommige doelstellingen zijn best ambitieus, maar dat mag ook. Wat een grote winst is, is dat dit een locatieplan van ons samen is. Je stuit niet op: ‘de directeur heeft het plan bedacht, moeten we dát weer gaan doen!’ Er is nu betrokkenheid en iedereen heeft meegedacht. Dat maakte het heel anders dan eerdere plannen.”

Normaal sta je als adviseur vooraan, nu sta je aan de zijlijn bij het ophalen van input. Hoe heb je dat ervaren?

“Het was voor mij als adviseur waardevol jullie te zien begeleiden. Hoe jullie reageren op situaties in de groep en hoe jullie schakelen naar een andere tool of vraag. Door jullie open houding, vraagstelling zonder oordeel en zonder eigen interpretatie haal je veel informatie op. Dat is lastiger als je wèl die achtergrond hebt van de teams, zoals ik. Ik weet wat er speelt en wat er gebeurt. Door het vanaf de zijlijn te zien kom ik bovendien ook zelf tot nieuwe ideeën.

“Je kan er niet omheen nu!”

Hoe leeft het plan nu in de organisatie?

“Er is zelfs een poster gemaakt met de samenvatting van het plan, door onze eigen studenten en docenten van de afdeling Fotografie & Vormgeving. In iedere teamkamer zijn ze opgehangen, ook bij het adviesteam. Je kan er niet omheen nu!”

“Na het schrijven is er feedback aan de teamleiders gevraagd en dat viel reuze mee. Alle sessies met de teams en het vertalen hiervan naar één locatieplan is dus wat mij betreft een geslaagde missie geweest. Doordat iedereen vanaf het begin betrokken is geweest, kan het plan kan ook makkelijker de organisatie ‘in worden getrokken’. Het volgend doel is een vertaling te maken naar de eigen teamplannen. Aangezien iedereen heeft meegedacht over de toekomst van de locatie, wordt het maken van bruggetjes naar het eigen teamplan nu ook eenvoudiger.

We zijn er als organisatie behoorlijk trots op. Bovendien was het leuk om te zien dat mensen enthousiast meededen. Het grootste verschil met het plan hiervoor: het voelt nu heel zinvol.”

Meer weten over onze trajecten in het onderwijs? Laat het ons weten en we nemen contact met je op.



    Kyra van Leeuwen

    Speelde als golfster op de Europese Tour. Maakte al vroeg kennis met ondernemen en het trainersvak.

    Etienne Verhoeff

    Sportjournalist van huis uit, met een bak aan ervaring als presentator op radio en televisie. Etienne is een echte ondernemer.