“Je wordt uit het normale denken gehaald”
Stichting FC Utrecht Maatschappelijk organiseert jaarlijks tientallen activiteiten voor jongeren, ouderen en supporters in de Utrechtse samenleving. Maar hoe zorg je dat élke activiteit aansluit bij je algemene kernwaarden? Start2Create hielp bij deze interne brainstormsessie. “In het begin denk je nog even: waar gaat dit naartoe?”
“Sinds anderhalf jaar is er een nieuwe directeur bij FC Utrecht,” vertelt maatschappelijk coördinator Marlou Peeters. “Daar is een nieuwe strategie uitgekomen met kernwaarden. Wij vonden dat onze initiatieven daar niet altijd in pasten. We moesten daarom terug naar de kern. Hoe gaan we zorgen dat elk initiatief vanuit de kernwaarden is? Via mijn vorige baan had ik op een congres al eens een inspiratiesessie gevolgd van Start2Create. Zodoende is dat altijd in mijn achterhoofd gebleven.”
Bij FC Utrecht Maatschappelijk moest opnieuw naar de projecten worden gekeken om ze te koppelen aan de kernwaarden. Start2Create werd ingeschakeld om dit proces te begeleiden. “Naast de sportieve doelstelling zijn wij de tweede pijler van de club. Wij horen dezelfde waarden uit te dragen als de club. Maar waar vallen onze initiatieven onder? Die vraag hebben we onszelf telkens gesteld. Welke initiatieven vinden we nog passend? Dan kom je erachter dat je het soms wat moet aanpassen of helemaal weglaten.”
De balie van Jolanda
Tijdens de creatieve, strategische sessie met Start2Create werd gezocht naar een persoon die symbool stond voor de kernwaarden van FC Utrecht Maatschappelijk. “Toen kwamen allerlei verhalen op tafel van de afgelopen jaren,” vertelt Peeters over de sessie. “Vooral onze vrijwilligers vinden we bijzonder. Die werken echt vanuit het hart. Toen kwam het verhaal van vrijwilliger Jolanda, van het ouderenvak, naar boven. We zijn gaan kijken hoe we haar meer zichtbaarheid konden geven. Bij het grof vuil kwamen we ergens een balie tegen. Die hebben we opgeknapt en er de ‘ouderenvak ontvangstbalie‘ van gemaakt.”
Deze balie werd een metafoor voor hoe FC Utrecht Maatschappelijk mensen een podium geeft. “Steeds wanneer we een initiatief onder een kernwaarde gingen hangen, keken we of dit echt hetzelfde gevoel gaf als bij de balie van Jolanda. Die balie stond centraal als verhaal van Utrecht in de maatschappij. Het werd een soort meetlat.”
Nieuwe structuur voor de jaarplannen
De sessie met Start2Create had ook als doel om na te denken over de nieuwe jaarplannen. Peeters: “We hebben een nieuwe structuur bedacht, die veel meer vanuit de kernwaarden is opgebouwd. Vorig jaar hadden we pijlers, nu hebben we daarboven onze kernwaarden. We zullen nu veel meer gaan kijken waarom we iets doen. De sessie heeft daar zeker bij geholpen. Het creatief denken ging makkelijk omdat je door de tools uit het normale denken wordt gehaald. In het begin denk je nog: waar gaat dit naartoe? Komen we wel tot de kern? Vanuit iets heel geks kan iets heel concreets komen.”
Zelf naar de opleiding creatief denken
De uitdaging zit hem na een sessie er soms in mensen mee te krijgen, die er zelf niet bij zijn geweest. Marlou Peeters besloot ook de opleiding bij Start2Create te volgen. “Daardoor kan ik nu zelf ook sessies begeleiden en zelfs de wat stuggere mensen meekrijgen in het veranderen van processen. Ik kwam er vervolgens achter dat het zo leuk was en veel impact had, dat ik het ook intern ben gaan gebruiken. Bij een voetbalclub gaat dat sowieso wat makkelijker, daar wordt al creatief en innovatief gedacht. Binnen gemeentes denkt men vaak wat conservatiever, maar ook hen krijg ik middels de tools van Start2Create mee in creatief denken,” besluit Peeters.
FC Utrecht levert een bijdrage aan een vitaler Utrecht, staat midden in de samenleving en brengt verbindingen in wijk, stad en regio tot stand. Hier vind je er meer over.